Nieuws

APB lanceert een nieuwe sensibiliseringscampagne voor het groot publiek

De apotheek van wacht is geen nachtwinkel

Brussel, 15/09/2014 – Zonnebrandolie, anti-rimpelcrème, fond de teint, douchegel, deodorant, luizenshampoo, tandpasta, vermageringspillen, mascara, ontwormingsmiddel, nagelknipper, scheerschuim, dissolvant, enz. Uit een enquête die de Algemene Pharmaceutische Bond bij zijn leden hield, blijkt dat apothekers die 's nachts de wachtdienst verzekeren heel vaak moeten klaarstaan voor dringende vragen... die allesbehalve dringend zijn. Vandaag start een sensibiliseringscampagne voor het groot publiek in de apotheken en op www.apotheek.be waar U altijd terecht kan om de apotheken van wacht te vinden.

Een doeltreffende wachtdienst

Elke dag stapt gemiddeld 1 op de 20 Belgen een apotheek binnen; ofwel om een voorgeschreven geneesmiddel te halen, ofwel om advies te vragen over gezondheid en zelfzorggeneesmiddelen of andere gezondheidsproducten. Deze laagdrempelige eerstelijnszorg van de apotheker is voor iedereen toegankelijk. Dankzij een doeltreffende wachtdienst is de toegang tot geneesmiddelen permanent verzekerd. Er is altijd een apotheek open in de buurt, 24 uur op 24, 7 dagen op 7.

Apotheek van wacht ≠ open om eender wat te kopen

De wachtdienst is bedoeld om de beschikbaarheid van geneesmiddelen en de continuïteit van de zorg te garanderen. De apothekers verzekeren deze dienst met een beurtrol, bovenop de normale openingsuren. Ze hebben geen rustperiode na hun wachtdienst, zoals dat bij andere beroepen het geval is. De apothekers van wacht zijn bereid om 's nachts te voorzien in elke dringende behoefte aan geneesmiddelen, maar dit wil niet zeggen dat de deur van de apotheek wijd open staat om er eender wat te gaan halen.

De apotheker van wacht heeft zijn nachtrust nodig

Om 3 uur 's nachts wakker gebeld worden voor een zwangerschapstest... is maar één van de vele voorbeelden van een zogenaamd 'dringende' vraag waarmee apothekers tijdens hun wachtdienst te maken krijgen. Zoals blijkt uit de enquête die APB deze zomer uitvoerde bij zijn leden, maken te veel mensen, uit onwetendheid of gemakzucht, misbruik van deze dienst om aan night shopping te doen. Hoewel 'dringend' natuurlijk subjectief is en dus van persoon tot persoon kan verschillen, is er geen enkele gerechtvaardigde reden om een apotheker in het holst van de nacht wakker te maken voor een nachtcrème, of een ontwormingsmiddel voor de hond, of om een griepvaccin te reserveren, of de reisapotheek aan te vullen, of een geneesmiddel te halen met een voorschrift dat al van vorige week dateert.

Wie wachtdienst zegt, zegt wachthonorarium

Net als de andere zorgverstrekkers mag de apotheker een wachthonorarium aanrekenen voor elke prestatie die verricht wordt buiten de normale openingsuren, alsook op zon- en feestdagen. Uit de enquête van APB blijkt dat veel mensen hier niet van op de hoogte zijn. Wat zijn de regels ter zake?

  • Komt de patiënt buiten de normale openingsuren (vanaf 19.00 uur 's avonds tot 8.00 uur 's morgens) of op een zondag of feestdag om een voorgeschreven, terugbetaald geneesmiddel - waarvoor de arts of de apotheker de term 'dringend' op het voorschrift vermeldt – dan neemt het RIZIV het wachthonorarium van € 5,11 voor haar rekening.
  • In alle andere gevallen (niet-dringend voorschrift, niet-terugbetaalde geneesmiddelen, andere producten,...) is het wachthonorarium ten laste van de patiënt en staat het de apotheker vrij om de hoogte van dit bedrag zelf te kiezen op voorwaarde dat het 'redelijk' is en goed zichtbaar wordt aangeduid.

De wachtdienst komt tegemoet aan 'dringende' noden. Voor wat niet echt dringend is, gaat u best tijdens de normale openingsuren naar de apotheek. Dan hoeft u geen bijkomend wachthonorarium te betalen. Deze boodschap wordt tevens overgenomen op de publiekswebsite www.apotheek.be. U vindt hier ook aanvullende informatie over het goed gebruik van een aantal – tijdens de wachtdienst veelgevraagde - producten (zoals een zwangerschapstest of de morning-afterpil) die zelden dringend noodzakelijk zijn. In de apotheek ten slotte wordt de boodschap van deze campagne in de verf gezet aan de hand van de door apothekers zelf geselecteerde affiches.

 

 

Zie ook

  • De apotheek van wacht is er voor dringende geneesmiddelen

    De apothekers lanceren opnieuw een informatiecampagne om je te informeren over de dienstverlening die ze bieden tijdens de wachtdienst.

    Lees meer

  • Huisapotheker: een nieuwe dienst in de apotheek

    Sinds 1 oktober kunnen patiënten met een chronische aandoening een huisapotheker kiezen. Die zal hen proactief begeleiden bij hun medicatiegebruik door hen persoonlijk advies te geven en een schema bij te houden van alle medicatie die ze gebruiken...

    Lees meer

  • Vaccinatiecampagne tegen griep en pneumokokken

    Apothekers sensibiliseren risicogroepen

    Lees meer