Nieuws

Geen gedoe meer met apothekersattest

Heel wat patiënten moeten voortaan geen papieren attest meer opsturen per post naar de verzekeraar. Met AssurPharma gaat dat immers digitaal, veilig en rechtstreeks vanuit de officina! Met een persconferentie lanceerden Assuralia (de beroepsvereniging van de verzekeraars), APB en OPHACO de dienstverlening bij het grote publiek. Alle leden van de deelnemende verzekeraars worden via een grootschalige informatiecampagne op de hoogte gebracht:


Als je geneesmiddelen vergoed krijgt door een verzekeraar, dan vraag je aan de apotheker (enkel in België) een BVAC-attest dat je daarna per post opstuurt naar je verzekeraar. Vervolgens vergoedt deze verzekeraar ze op basis van het contract. Zo gebeurt het vandaag maar dat zal binnenkort geleidelijk aan veranderen.

Je moet dan geen BVAC-attest meer opsturen naar de verzekeraar. De apotheker zal dat immers elektronisch doen, waardoor een heleboel administratie wegvalt.

Dat zal gebeuren aan de hand van een barcode die je krijgt van je verzekeraar. Wanneer je naar de apotheek gaat en daar om een BVAC-attest vraagt, laat je die barcode inscannen door de apotheker.

Om meer te weten: bekijk hier de animatiefilmpje


 

Zie ook

  • De apotheek van wacht is er voor dringende geneesmiddelen

    De apothekers lanceren opnieuw een informatiecampagne om je te informeren over de dienstverlening die ze bieden tijdens de wachtdienst.

    Lees meer

  • Huisapotheker: een nieuwe dienst in de apotheek

    Sinds 1 oktober kunnen patiënten met een chronische aandoening een huisapotheker kiezen. Die zal hen proactief begeleiden bij hun medicatiegebruik door hen persoonlijk advies te geven en een schema bij te houden van alle medicatie die ze gebruiken...

    Lees meer

  • Vaccinatiecampagne tegen griep en pneumokokken

    Apothekers sensibiliseren risicogroepen

    Lees meer