Pers mededelingen

Campagne ‘Superheld? Apotheker’

APB stelt publiekscampagne voor
'Superheld? Apotheker'

Een campagne ontworpen door Ogilvy Healthcare

Brussel, 23 oktober 2012 – De Algemene Pharmaceutische Bond (APB) - de vereniging van zelfstandige apothekers - lanceert haar eerste grote publiekscampagne. Die belicht de toegevoegde waarde van apothekers voor hun patiënten en voor de samenleving. De campagne 'Superheld ? Apotheker', die sinds 19 oktober op tv loopt, wordt met affiches ondersteund in de apotheken.

In 35 seconden toont het tv-spotje de meerwaarde van de apothekers: hun toegankelijkheid en permanente beschikbaarheid als eerstelijnszorgverlener, hun sociaaleconomische bijdrage aan de volksgezondheid, hun dagelijkse toewijding voor een veilig en efficiënt medicatiegebruik en hun rol om de patiënten daarbij te begeleiden.

De campagne 'Superheld? Apotheker' vertelt het verhaal van vijf apothekerskinderen tussen vier en negen jaar oud. Net als andere kinderen van die leeftijd begrijpen ze niet altijd wat het beroep van hun papa of mama inhoudt. In hun eigen woorden ("Mijn papa bereidt toverdrankjes zoals in Asterix en Obelix" of "Mijn mama helpt mensen en redt soms zelfs levens") nemen ze de kijker mee in het spotje dat eindigt met de vraag: "Is jouw mama of papa een superheld?" Het ontwapenende antwoord luidt: "Maar nee gij, apotheker!"

Frank Crasson, directeur Communicatie bij APB, legt uit:  «De slogan 'Superheld? Apotheker' geeft aan dat de apotheker meer is dan simpelweg een 'verkoper van geneesmiddelen'. Deze originele,  emotievolle campagne is een uithangbord voor het hele apothekersberoep. We wilden de apothekers in de kijker zetten en dankzij de betrokkenheid van hun kinderen zijn we daar ook in geslaagd. »

De kinderen uit het spotje werden gekozen via een online casting. Op een website konden apothekers een filmpje posten waarin hun kind het beroep van mama of papa beschreef aan de hand van een gedicht, een liedje, een sketch, een mopje of zelfs een imitatie. In totaal waren er 89 kandidaatjes, waarvan er 10 van elke taalgroep geselecteerd werden voor de opnames.

Eric Vander Oost van Ogilvy Healthcare was laaiend enthousiast. "Voor de recrutering van onze jonge steracteurs waren we afhankelijk van de betrokkenheid van de apothekers. We waren erg  aangenaam verrast door  het grote aantal ingezonden clipjes en door de emoties die uit deze filmpjes sprak! »

U kan het resultaat bekijken op tv (VTM, 2Be, Vitaya) maar ook op apotheek.be en YouTube, http://youtu.be/vdQgPJp93PU (lange versie) http://youtu.be/Dws390h7wbI (korte versie).

Clic hier om de volledig persbericht te downloaden


 

Zie ook

  • Huisapotheker: voor een betere opvolging van chronische patiënten

    Sinds 1 oktober kunnen patiënten met een chronische aandoening een huisapotheker kiezen. Die zal hen proactief begeleiden bij hun medicatiegebruik door hen persoonlijk advies te geven en een schema bij te houden van alle medicatie die ze gebruiken...

    Lees meer

  • Griep en pneumokokken: Belgische apothekers gaan risicopersonen sensibiliseren

    Griep en ziektes die het gevolg zijn van pneumokokken vormen nog altijd een probleem voor de volksgezondheid. De bevolking, en in het bijzonder de risicogroepen, beter informeren, kan het probleem helpen oplossen.

    Lees meer

  • Ondertekening van een “meerjarenkader” onderhandeld door de apothekers met Maggie De Block

    Sleutelrol van de apotheker in eerstelijnszorg wordt voor de patiënt bevestigd en versterkt

    Lees meer