Patiënten
die verzekerd zijn bij de Christelijke Mutualiteiten (CM) riskeren dit weekend
de volle prijs te moeten betalen voor terugbetaalde geneesmiddelen, zeker in
een apotheek met wachtdienst.
Brussel, 07 februari
2014 - Door een technisch probleem bij de CM zijn de apothekers
momenteel niet in staat om de verzekerbaarheidsgegevens van de CM-leden te
raadplegen via MyCareNet (het systeem dat de SIS-kaart heeft vervangen) en dus
kunnen ze het principe van de derde betaler niet toepassen. Apothekers met
wachtdienst zullen zich daarom verplicht zien om de volledige prijs te vragen
aan patiënten en hen een formulier meegeven waarmee ze achteraf kunnen
terugbetaald worden door de CM.
Het probleem is niet nieuw. APB, de nationale federatie van zelfstandige
officina-apothekers, dringt al sinds maanden aan op noodoplossingen, zoals een
tijdelijke betalingsgarantie voor apothekers gedurende periodes waarin het
systeem MyCareNet niet functioneert. Tot nog toe is hier geen gevolg aan
gegeven. De huidige problemen tonen aan dat dit dringend nodig is, om te
vermijden dat de patiënt het slachtoffer wordt.
De CM laat weten dat al het mogelijke wordt gedaan om het technische probleem
te verhelpen en hoopt dat dit tegen zaterdagmorgen raakt opgelost.
Voor meer informatie kan u terecht bij de woordvoerders van de APB .
Charles Ronlez : 0475 41 00 64 – charles.ronlez@apb.be
Jan Depoorter : 0486 34 31 26 – jan.depoorter@apb.be