Personeelsbeleid

Menselijkheid in tijden van Corona. Hoe houden we dit samen vol?

Gepubliceerd op 20/03/2020

Dit is een periode waarin we als individu onze verantwoordelijkheid moeten nemen, ongeacht onze leeftijd of functie.

Voor apothekers en apotheekpersoneel is een periode aangebroken die extra veel verantwoordelijkheid met zich meebrengten die daardoor ook extra veel ondersteuning vraagt.

Want dat zijn we vandaag in de eerste plaats: een mens. En mensen zijn allemaal gelijk én tegelijk ook allemaal anders.

De ene persoon is moediger dan de andere. De ene persoon is strenger dan de andere. De ene persoon is sneller bezorgd of bang dan de andere. En dat is helemaal normaal.

Toch hebben we ook allemaal voor een deel dezelfde behoeften:

  • De nood om ernstig genomen te worden, welke nood we ook hebben.
  • De nood om ons veilig te voelen, welke verantwoordelijkheid we ook hebben.
  • De nood aan sociaal contact, onder welke vorm dan ook.
  • De nood aan begrip, in welke situatie we ons vandaag ook bevinden.

Het is nu belangrijk dat we naar elkaar toe onze zin voor verantwoordelijkheid tonen, maar ook onze menselijkheid.

In de huidige situatie betekent dit: ‘wees hard voor het probleem, maar zacht voor de mens’ Je mag hard zijn voor het gedrag dat eventueel tot problemen kan leiden : mensen wijzen op veiligheidsvoorschriften als zij daar onvoldoende aandacht voor hebben, vragen om hun verantwoordelijkheden op te nemen in de apotheek, aanspreken op weinig constructief gedrag ...

Zacht voor de mens? Daarnaast is de manier waarop je de boodschap brengt belangrijk. Ga niet bekritiseren maar benoem zo concreet mogelijk het gedrag dat je wél wil zien. De meesten hebben er geen probleem mee om feedback te krijgen, zolang het respectvol en constructief gebeurt. Mild voor de mens dus. Dat schept niet alleen vertrouwen, het stimuleert ook de samenwerking.

Hoe hou je je team gemotiveerd?

  • Sta open voor alle vragen van je personeel. Er zijn geen foute vragen. Zo weet je wat er leeft in je apotheek en kan je ermee omgaan. Dat wil niet zeggen dat je op elke wens moet ingaan, maar zo maak je alles wel bespreekbaar.
  • Als medewerkers angstig zijn over hun veiligheid of die van hun naasten, neem de bezorgdheden dan ernstig door even de tijd te nemen om te luisteren. In functie van elke individuele situatie kan je dan al dan niet bijsturen. Het neemt even de tijd maar het kan achteraf heel wat tijd besparen doordat deze medewerker meer gemotiveerd zal zijn als zij/hij begrip krijgt voor haar/zijn persoonlijke bezorgdheden. (zie ook de tips voor veilig werken in de apotheek via deze link
  • Geef aan je personeel de mogelijkheid om -naast de wettelijke pauzes voor lunch, toiletbezoek enz.- af en toe een kleine pauze te nemen om een luchtje te scheppen of even te ontspannen, zodat ook zij het volhouden en je naar best vermogen kunnen blijven helpen. < t einde van de week. Je kan ook je team vragen of ze zelf ideeën hebben om de situatie als apotheekteam zo goed mogelijk door te komen, zo weten ze meteen dat je met hen begaan bent.
  • En een welgemeende dankjewel doet wonderen.

Ga je toch een keertje uit te bocht? Wees dan mild voor jezelf én voor de anderen. Dit is een stress-situatie zonder voorgaande en het is begrijpelijk dat dat veel vergt van iedereen, en zeker van mensen die moe zijn. Zeg dan gewoon ‘sorry’ en begin met goede moed opnieuw.

Hoe hou je dit zelf vol?

Las genoeg ‘Corona-vrije’ momenten in!

Momenteel staan we op en gaan we slapen met nieuws over Corona op tv, sociale media, kranten, mails … Zorg ervoor dat je dagelijks even iets totaal anders doet en aan iets totaal anders denkt!

  • Beweeg! Een wandeling maken, even fietsen, even sporten…als het kan in de buitenlucht. Bewegen is en blijft belangrijk en als zorgverleners moeten we daarin het goede voorbeeld geven.
  • Verzet je zinnen door iets te doen dat je afleidt: bijvoorbeeld iets te lezen waar je van kan genieten, wat muziek luisteren, tekenen, even in de tuin werken, een leuke film of serie kijken. Probeer te blijven lachen.
  • Zorg ook voor voldoende contact met je naasten, je familie, je kinderen…ook zij hebben je nodig en jij hen. Vermijd fysiek contact tussen verschillende leeftijdsgroepen maar gebruik alle andere middelen zoals telefoon en sociale media. Een telefoontje of videcall kan veel plezier doen.
  • Verzorg jezelf, zodat je je goed blijft voelen in je vel.

Ook al houden we fysieke afstand, we zijn allemaal samen.

En samen kunnen we deze situatie aan.

Heb je zelf nog creatieve ideeën die je met andere apothekers wenst te delen om het vol te houden?

Altijd welkom op info-corona@apb.be



  • © Copyright 2024
  • Algemene Pharmaceutische Bond
  • All rights reserved
  • Disclaimer