7
Een jonge ziekenhuisapothekeres
“Nog niet genoeg ingeburgerd”
De huisapothekerskrant • Herfst 2018
Een huisarts uit Vlaams-Brabant
“Mijn patiënten reageren positief”
Maakt u zelf gebruik van de diensten van een huisapo -
theker?
Ik vrees van niet, maar schrijf dat maar toe aan mijn ‘beroepsmisvorming’. We
hebben een apotheker in onze eigen vriendenkring en ik heb de overeenkomst met
haar (nog) niet getekend.
Wat vindt u van de functie van huisapotheker?
Ik ben zeker voor. Dat er meer controle komt op het medicatieverbruik vind ik
zeer goed, want het is echt wel een probleem aan het worden. Vooral chronische
patiënten hebben bij hen thuis veel te veel geneesmiddelen liggen en maken er
maar al te vaak onoordeelkundig en willekeurig gebruik van. In het overzicht van
de geneesmiddelen die mijn patiënten nemen zie ik veel nieuwe namen opduiken,
maar ik ben dan ook al een oude chirurg...
Ik zie mijn patiënten niet vaak. Ik heb geen zicht op hun medicatie, dus vind ik het
goed dat de huisapotheker die rol op het vlak van medicatie opneemt. Dat lijkt mij
gewoon de beste geplaatste persoon om die rol op zich te nemen.
Het is voor iedereen gewoon veel praktischer dat hij het medicatiegebruik in kaart
brengt. Onlangs kreeg ik een telefoontje van een apotheker: “Dokter, dat middel
dat u hebt voorgeschreven na de operatie, dat werkt niet met de geneesmiddelen
die de patiënt al neemt...” Ik zou zeggen: goed zo! Zo moet het!
Wat vindt u het belangrijkste voordeel van een medicatieschema?
Dat je daardoor als een arts een beter zicht hebt op de geneesmiddelen die je patiënten
nemen. Voor mij en mijn team is het heel belangrijk om te weten welke
medicatie de patiënt thuis gebruikt. Neemt hij bijvoorbeeld bloedverdunners? Als
daarover ook maar de minste twijfel bestaat, kan ik gewoonweg niet opereren. Een
medicatieschema is ook heel praktisch voor de patiënt. En het maakt het mogelijk
om het geneesmiddelengebruik van patiënten te rationaliseren. Sommigen hebben
letterlijk schoendozen vol medicatie. Met het medicatieschema wordt alles beter
controleerbaar. Ik vind het dus een heel goed initiatief, vooral voor de veiligheid
van de patiënt.
Wat vindt u van de functie van huisapotheker?
De huisapotheker is de persoon bij uitstek om een volledig overzicht te hebben
van wat mijn patiënten allemaal innemen, inclusief geneesmiddelen zonder
voorschrift en andere gezondheidsproducten. Hij weet ook alles af van mogelijke
interacties tussen de verschillende soorten geneesmiddelen en andere gezondheidsproducten
die elkaar soms tegenwerken.
Bij een twijfelgeval kan hij mij contacteren en met mij overleggen, maar hij
kan ook de patiënt beter informeren en hem wijzen op mogelijke risico’s. Een
mogelijk knelpunt is wel dat de huisapotheker daar de nodige tijd moet voor
uittrekken en soms met de patiënt apart moet overleggen, altijd met voldoende
aandacht voor de privacy van elke patiënt afzonderlijk.
Merkt u in uw praktijk al iets van die nieuwe functie?
Zelf heb ik daar nog niet zoveel van gemerkt, maar mijn patiënten zijn meestal
positief over dit initiatief. Zij voelen zich nu vaak beter opgevolgd en ze ontdekken
dat hun huisapotheker ook een wetenschapper is en dus meer dan alleen
maar een verkoper, om het eventjes oneerbiedig te formuleren.
Wat vindt u het belangrijkste voordeel van een medicatieschema?
Het medicatieschema is een zeer goede dubbelcheck voor ons huisartsen. In een
multidisciplinair verband is de huisapotheker van fundamenteel belang: ik ben
van mening dat huisartsen zich dat nog te weinig realiseren. De apotheker hoort
en ziet vaak dingen die huisartsen niet weten!
Hoeveel van uw patiënten hebben al een huisapotheker?
Dat weet ik niet precies, maar in mijn praktijk spreken we zeker over meerdere
tientallen patiënten.
Ziet u punten die voor verbetering vatbaar zijn?
Huisapothekers zouden het medicatieschema nog meer moeten gebruiken om
via elektronische kanalen feedback te geven aan de huisartsen. Dat is voor ons
veel minder storend en veel effectiever dan door middel van een telefoontje.
Een arts-specialist cardiovasculaire chirurgie
“Een heel goed initiatief”
Hoe denken zij
over de functie
van huisapotheker?
Brengen patiënten die in het ziekenhuis worden opgenomen
hun medicatie mee?
Nee, dat wordt in de regel heel weinig gedaan. En dat is eigenlijk wel logisch. Als
ik ‘s morgens naar de bakker ga, neem ik toch ook geen pistolets mee van thuis?
Patiënten krijgen vaak een vragenlijst in het ziekenhuis
waarin hen gevraagd wordt om hun medicatie op te
lijsten. Lukt dat altijd?
Zeker niet. Er staan nog altijd te veel fouten in de lijsten en er zijn nog altijd te
veel patiënten die hun medicatielijst zelf moeten opstellen. Wij vragen altijd aan
de doorverwijzende arts dat de patiënt dat via zijn apotheker zou doen, maar die
praktijk is volgens mij nog niet genoeg ingeburgerd.
Brengen patiënten met een huisapotheker hun medicatieschema
al mee?
Ook hier geldt: nog niet vaak genoeg. Zelf geven we altijd een medicatieschema
mee wanneer een patiënt uit het ziekenhuis wordt ontslagen. Dat is niet alleen
belangrijk voor die patiënt, maar ook voor zijn huisarts en zijn huisapotheker.
Ziet u nog punten die voor verbetering vatbaar zijn?
Het online beschikbaar stellen van het medicatieschema zou ideaal zijn. Daar
zijn wij vragende partij voor, samen met alle andere zorgverstrekkers denk ik.