Nieuws

Geen gedoe meer met apothekersattest

Heel wat patiënten moeten voortaan geen papieren attest meer opsturen per post naar de verzekeraar. Met AssurPharma gaat dat immers digitaal, veilig en rechtstreeks vanuit de officina! Met een persconferentie lanceerden Assuralia (de beroepsvereniging van de verzekeraars), APB en OPHACO de dienstverlening bij het grote publiek. Alle leden van de deelnemende verzekeraars worden via een grootschalige informatiecampagne op de hoogte gebracht:


Als je geneesmiddelen vergoed krijgt door een verzekeraar, dan vraag je aan de apotheker (enkel in België) een BVAC-attest dat je daarna per post opstuurt naar je verzekeraar. Vervolgens vergoedt deze verzekeraar ze op basis van het contract. Zo gebeurt het vandaag maar dat zal binnenkort geleidelijk aan veranderen.

Je moet dan geen BVAC-attest meer opsturen naar de verzekeraar. De apotheker zal dat immers elektronisch doen, waardoor een heleboel administratie wegvalt.

Dat zal gebeuren aan de hand van een barcode die je krijgt van je verzekeraar. Wanneer je naar de apotheek gaat en daar om een BVAC-attest vraagt, laat je die barcode inscannen door de apotheker.

Om meer te weten: bekijk hier de animatiefilmpje


 

Zie ook

  • Patiënten kunnen bijwerkingen nu ook online melden

    “Om het melden van bijwerkingen door patiënten te stimuleren, is er nu een gebruiksvriendelijk online meldingsformulier beschikbaar”, meldt het FAGG op zijn website.

    Lees meer

  • Antibiotica: gebruik ze goed en enkel als het moet

    Verkeerd gebruik van antibiotica maakt bacteriën resistent. Ernstige ziektes kunnen dan niet meer goed behandeld worden. Zorg er mee voor dat onze antibiotica nog werken als we ze echt nodig hebben!

    Lees meer

  • België start op 9 februari met betere bescherming van geneesmiddelen voor de patiënt

    Net als 28 andere Europese landen start België vanaf 9 februari 2019 met de uitvoering van de “Falsified Medicines Directive” (FMD).

    Lees meer