Nieuws

Informatiestromen : patiënt betaalt het gelag bij onderbreking

Zorgverstrekkers zijn steeds meer aangewezen op het delen en uitwisselen van digitale gegevens. Nu het aanbod van het dienstenplatform MyCareNet uitbreidt, en het elektronisch voorschrift stilaan ingang vindt, is het kwestie van alert te zijn voor de risico's die ontstaan als de technische platforms, die de digitale informatie-uitwisseling mogelijk maken, (tijdelijk) niet beschikbaar zijn.

Voor de apotheeksector is het cruciaal dat de platforms voor elektronische datatransmissie goed functioneren. Als MyCareNet bijvoorbeeld niet beschikbaar is, dan is het voor een apotheker onmogelijk om de verzekerbaarheidsgegevens van patiënten te raadplegen. In dat geval zullen patiënten de volle prijs moeten betalen voor hun (terugbetaalbare) geneesmiddelen en zal de apotheker hen een formulier meegeven om zich door hun ziekenfonds te laten terugbetalen.

Om meer te weten, raadpleeg het persbericht van 8 september 2015:


Meer informaties te lezen op apotheek.be

 

Zie ook

  • Mijn huisapotheker kent me, ik heb getekend. Mijn gezondheid wint erbij!

    Ter gelegenheid van deze Wereld Apothekersdag, lanceren de Belgische apothekers een nieuwe informatiecampagne die de concrete voordelen van een huisapotheker voor de gezondheid van patiënten, in de verf zet.

    Lees meer

  • De huisapotheker bekroond met internationale award

    APB heeft de FIP Health Promotion Campaign Award gekregen voor de campagne over de nieuwe functie van de huisapotheker in 2017, bij de start van die dienstverlening in onze officina’s.

    Lees meer

  • Storingen op het eHealth platform: mogelijk moet u de volle prijs betalen voor uw geneesmiddelen

    De laatste dagen werden apothekers en andere zorgverstrekkers geconfronteerd met ernstige problemen om toegang te krijgen tot het digitale eHealth.

    Lees meer