Nieuws

Informatiestromen : patiënt betaalt het gelag bij onderbreking

Zorgverstrekkers zijn steeds meer aangewezen op het delen en uitwisselen van digitale gegevens. Nu het aanbod van het dienstenplatform MyCareNet uitbreidt, en het elektronisch voorschrift stilaan ingang vindt, is het kwestie van alert te zijn voor de risico's die ontstaan als de technische platforms, die de digitale informatie-uitwisseling mogelijk maken, (tijdelijk) niet beschikbaar zijn.

Voor de apotheeksector is het cruciaal dat de platforms voor elektronische datatransmissie goed functioneren. Als MyCareNet bijvoorbeeld niet beschikbaar is, dan is het voor een apotheker onmogelijk om de verzekerbaarheidsgegevens van patiënten te raadplegen. In dat geval zullen patiënten de volle prijs moeten betalen voor hun (terugbetaalbare) geneesmiddelen en zal de apotheker hen een formulier meegeven om zich door hun ziekenfonds te laten terugbetalen.

Om meer te weten, raadpleeg het persbericht van 8 september 2015:


Meer informaties te lezen op apotheek.be

 

Zie ook

  • Onbeschikbare geneesmiddelen: apothekers plooien zich dubbel voor hun patiënten

    De groeiende onbeschikbaarheid van geneesmiddelen is nefast voor de gezondheid en levenskwaliteit van de patiënt! De apothekers zetten dagelijks alle middelen in om de gevolgen voor hun patiënten tot een minimum te beperken en oplossingen te voorzien.

    Lees meer

  • Zomerhelden

    Op deze Wereld Bloeddonordag zet APB de campagne van Rode Kruis-Vlaanderen in de kijker.

    Lees meer

  • Hartritmestoornissen treffen bijna 300.000 Belgen

    APB steunt opnieuw de Week van het Hartritme. Dit jaar vindt de actie plaats van 17 tot en met 21 juni.

    Lees meer