Nieuws

Elektronisch voorschrift: het belang van de patiënt primeert

2017 wordt een overgangsjaar voor het elektronisch voorschrift. De hele sector mobiliseert zich om ervoor te zorgen dat kinderziekten zo snel mogelijk de wereld uit worden geholpen, zodat papieren voorschriften vanaf 1 januari 2018 nog slechts de uitzondering zullen vormen.

Sinds 1 januari krijgen patiënten, wanneer hun arts een elektronisch voorschrift opstelt, enkel nog een 'bewijs van elektronisch voorschrift' mee. Met dat 'bewijs' kunnen ze bij hun apotheker terecht, die het elektronisch voorschrift kan ophalen van de Recip-e server door de barcode, die op het 'bewijs' staat afgeprint, in te scannen.

De apothekers worden echter nog met heel wat technische problemen geconfronteerd in de officina. Als antwoord daarop laat de sector zich van zijn meest ondernemende en creatieve kant zien; met man en macht wordt gewerkt aan oplossingen waarbij ze één vuistregel hanteren: de gezondheid van de patiënt staat voorop.

Wat verandert er concreet?

Het RIZIV verspreidde rond de jaarwisseling nog een persbericht, waarin kort wordt uitgelegd wat veranderde op 1 januari. Voor patiënt en apotheker betekent dit concreet:

"Wat verandert er voor de patiënt?

Voor de patiënt verandert er niets: de patiënt bezorgt het 'bewijs van elektronisch voorschrift' aan de apotheker.

Wat verandert er voor de apotheker?

Door het 'bewijs van elektronisch voorschrift' zijn de elektronische voorschriften duidelijk herkenbaar voor de apotheker.

De apotheker:

  • scant de barcode op het 'bewijs van elektronisch voorschrift' en kan op die manier het elektronisch voorschrift ophalen
  • voert het voorschrift uit en archiveert het elektronisch voorschrift
  • geeft het 'bewijs van elektronisch voorschrift' aan de patiënt terug (met een aanduiding dat het uitgevoerd werd, om misverstanden te vermijden).

Let op: De apotheker kan het 'bewijs van elektronisch voorschrift' bij technische problemen bijhouden om later de administratie in orde te brengen."

 

Zie ook

  • De apotheek van wacht is er voor dringende geneesmiddelen

    De apothekers lanceren opnieuw een informatiecampagne om je te informeren over de dienstverlening die ze bieden tijdens de wachtdienst.

    Lees meer

  • Huisapotheker: een nieuwe dienst in de apotheek

    Sinds 1 oktober kunnen patiënten met een chronische aandoening een huisapotheker kiezen. Die zal hen proactief begeleiden bij hun medicatiegebruik door hen persoonlijk advies te geven en een schema bij te houden van alle medicatie die ze gebruiken...

    Lees meer

  • Vaccinatiecampagne tegen griep en pneumokokken

    Apothekers sensibiliseren risicogroepen

    Lees meer