Productklachten
We behandelen door apothekers gemelde kwaliteitsgebonden klachten over specialiteiten, bereidingen en gezondheidsproducten. Dit gebeurt in overleg met de firma die het product commercialiseert. DGO bekijkt om al dan niet zelf de analyse uit te voeren of het onderzoek van de firma op te volgen. We zorgen er ook voor dat de apotheker vergoed wordt voor de betrokken verpakking(en).
Daarnaast kan de apotheker ook bij DGO terecht voor de analyse van een magistrale bereiding waarbij twijfel over de kwaliteit bestaat.
Identificatie van producten
DGO biedt ook hulp bij de identificatie van onbekende geneesmiddelen of verdachte producten. Apothekers, artsen en ziekenhuizen kunnen DGO contacteren om deze te laten analyseren in het labo.
Wat als je vertrouwde capsules plots een andere kleur hebben?
De patiënt neemt al jaren een voedingssupplement tegen zware benen. Dit zijn capsules met bruin poeder. De laatste verpakking bevat echter capsules met wit poeder in. De patiënt bespreekt dit met de apotheker, die melding doet bij DGO. Na onderzoek en analyse door DGO en de firma blijkt dat er een vergissing gebeurd is met de etikettering. Op de verpakking is een fout etiket aangebracht door de firma. Dit voorval heeft geleid tot een intrekking voor dit product.
Let op: geneesmiddelen uit het buitenland of producten aangekocht via het internet komen niet in aanmerking voor deze diensten.