Nieuws

Elektronisch voorschrift: het belang van de patiënt primeert

2017 wordt een overgangsjaar voor het elektronisch voorschrift. De hele sector mobiliseert zich om ervoor te zorgen dat kinderziekten zo snel mogelijk de wereld uit worden geholpen, zodat papieren voorschriften vanaf 1 januari 2018 nog slechts de uitzondering zullen vormen.

Sinds 1 januari krijgen patiënten, wanneer hun arts een elektronisch voorschrift opstelt, enkel nog een 'bewijs van elektronisch voorschrift' mee. Met dat 'bewijs' kunnen ze bij hun apotheker terecht, die het elektronisch voorschrift kan ophalen van de Recip-e server door de barcode, die op het 'bewijs' staat afgeprint, in te scannen.

De apothekers worden echter nog met heel wat technische problemen geconfronteerd in de officina. Als antwoord daarop laat de sector zich van zijn meest ondernemende en creatieve kant zien; met man en macht wordt gewerkt aan oplossingen waarbij ze één vuistregel hanteren: de gezondheid van de patiënt staat voorop.

Wat verandert er concreet?

Het RIZIV verspreidde rond de jaarwisseling nog een persbericht, waarin kort wordt uitgelegd wat veranderde op 1 januari. Voor patiënt en apotheker betekent dit concreet:

"Wat verandert er voor de patiënt?

Voor de patiënt verandert er niets: de patiënt bezorgt het 'bewijs van elektronisch voorschrift' aan de apotheker.

Wat verandert er voor de apotheker?

Door het 'bewijs van elektronisch voorschrift' zijn de elektronische voorschriften duidelijk herkenbaar voor de apotheker.

De apotheker:

  • scant de barcode op het 'bewijs van elektronisch voorschrift' en kan op die manier het elektronisch voorschrift ophalen
  • voert het voorschrift uit en archiveert het elektronisch voorschrift
  • geeft het 'bewijs van elektronisch voorschrift' aan de patiënt terug (met een aanduiding dat het uitgevoerd werd, om misverstanden te vermijden).

Let op: De apotheker kan het 'bewijs van elektronisch voorschrift' bij technische problemen bijhouden om later de administratie in orde te brengen."

 

Zie ook

  • Onbeschikbare geneesmiddelen: apothekers plooien zich dubbel voor hun patiënten

    De groeiende onbeschikbaarheid van geneesmiddelen is nefast voor de gezondheid en levenskwaliteit van de patiënt! De apothekers zetten dagelijks alle middelen in om de gevolgen voor hun patiënten tot een minimum te beperken en oplossingen te voorzien.

    Lees meer

  • Zomerhelden

    Op deze Wereld Bloeddonordag zet APB de campagne van Rode Kruis-Vlaanderen in de kijker.

    Lees meer

  • Hartritmestoornissen treffen bijna 300.000 Belgen

    APB steunt opnieuw de Week van het Hartritme. Dit jaar vindt de actie plaats van 17 tot en met 21 juni.

    Lees meer