Public relations

Innovatie, technologie en duurzaamheid

Gepubliceerd op



5. Innovatie, technologie en duurzaamheid in de officina-apotheek 

Vanuit het gegeven dat innovatie moet verder bouwen op een stevig fundament investeert de apotheeksector sinds jaar en dag aanzienlijk in kwaliteitsbeleid, kwaliteitszorg en autocontrole. Zo werden de voorbije jaren bij de totstandkoming en implementatie van nieuwe diensten reeds van bij de start kwaliteitsindicatoren, opvolging en rapportering meegenomen. 

Zowel de patiënten als de beleidsmakers hebben recht op een correcte ‘value for money’ waarbij investeringen in nieuwe diensten aantoonbare (transversale) gezondheidswinsten genereren. Als een nieuwe dienst een antwoord biedt op belangrijke gezondheidszorgdoelstellingen, moet het mogelijk zijn om nieuwe middelen ter beschikking te stellen vanuit de groeinorm, zonder dat deze bedragen direct gecompenseerd moeten worden met besparingsmaatregelen op andere vergoedingen.

Ook op het gebied van samenwerkingsmodellen tussen zorgverstrekkers en op het vlak van de organisatie van de zorg is innovatie nodig. De ontwikkeling van zorgzame buurten, het communiceren binnen zorgteams in de eerstelijnsgezondheidszorg en een betere transmurale gegevensoverdracht zijn maar enkele voorbeelden die de nood en meerwaarde aantonen van een gestructureerd omgaan met gezondheidsdata die door de digitalisering in de gezondheidszorg worden gegenereerd. De apotheker werkt hierbij datadriven en is in staat om op een slimme manier bij te dragen aan gezondheidsdoelstellingen (bv. door het verbeteren van therapietrouw).

Mobiele toepassingen, wearables, connected devices, artificiële intelligentie en 3D-printing creëren opportuniteiten voor telemonitoring, preventie en vroegdetectie van chronische aandoeningen, de follow-up van therapieën, objectieve beslissingsondersteuning en zelfs de productie van gepersonaliseerde geneesmiddelen. Als pionier op het vlak van digitalisering in de zorg, is de apotheeksector de uitgelezen partner voor de verdere integratie van deze innovatieve tools in de zorg voor de patiënt/burger en het begeleiden in het gebruik ervan.

In het verlengde van bovenstaande vinden we het ook belangrijk om onze rol in de maatschappij met zo weinig mogelijk impact op het milieu in te vullen. Reeds lang nemen we in het kader van duurzaamheid een actieve rol op door elke apotheek ook te laten fungeren als inzamelpunt voor vervallen en ongebruikte geneesmiddelen. Hiervoor blijven we uiteraard samenwerken met de verschillende partners binnen het consortium dat instaat voor deze doelstelling. Samen met de lokale en regionale beroepsorganisaties zetten we ook in op ondersteunende maatregelen die de individuele apotheker kan nemen om zijn ‘eco-verantwoordelijkheid’ op te nemen (bv. op het vlak van energie, afvalbeheersing, etc.). Apothekers dragen tevens bij tot het sensibiliseren van de bevolking. 

Concrete maatregelen en beleidsopties:

FEDERAAL

  • Meer inzetten op de ontwikkeling van datadriven tools ter ondersteuning van het gezondheidszorgbeleid en ten dienste van zowel de zorgverlener als de burger/patiënt.

  • Terugbetaling van toepassingen voor mobile health met toepassing van de derde-betalersregel in de officina-apotheek.

  • Innovatieve (zorg)diensten in de apotheek (cf. punt 2) mogelijk maken door de efficiëntiewinsten die uit de zorgdiensten in de apotheek (bv. begeleidingsgesprekken astma, COPD, medicatienazicht, etc.) voortkomen (shared savings) te herinvesteren en bijkomende middelen te voorzien. 

  • De apotheek erkennen als kwalitatief en aanvullend kanaal naar de burger, ondersteund door population health management en datadriven algoritmes (zie luik innovatie).

  • Incentives voor telematica in de zorg evalueren en harmoniseren voor alle zorgverleners door ook officina-apothekers te integreren in het systeem. Incentives toekennen ter bevordering van meaningful use; op basis van daadwerkelijke toepassing van de technologie en systematische gegevensdeling in de dagelijkse zorgpraktijk.

INTERFEDERAAL EN DEELSTATEN

  • Een paradigmashift teweegbrengen waarbij de apotheker erkend wordt als zorgverlener die instaat voor de opvolging van een patiënt met chronische zorg, en daarbij ook kan genieten van dezelfde rechten die gelden voor andere zorgverleners in dezelfde situatie. Om goede farmaceutische zorg te kunnen verlenen ten dienste van de burger heeft de apotheker immers nood aan toegang tot relevante gezondheidsgegevens voor zijn opdracht.

​​​
​Terug naar: 
Samenwerking in de zorgketen
Naar:
Inleiding

​​

Memorandum van APB in het kader van de Europese, federale en regionale verkiezingen in 2024, 
oktober 2023 



  • © Copyright 2024
  • Algemene Pharmaceutische Bond
  • All rights reserved
  • Disclaimer