Pers mededelingen

De apotheek van wacht is geen nachtwinkel

Brussel, 15/09/2014 – Zonnebrandolie, anti-rimpelcrème, fond de teint, douchegel, deodorant, luizenshampoo, tandpasta, vermageringspillen, mascara, ontwormingsmiddel, nagelknipper, scheerschuim, dissolvant, enz. Uit een enquête die de Algemene Pharmaceutische Bond bij zijn leden hield, blijkt dat apothekers die 's nachts de wachtdienst verzekeren heel vaak moeten klaarstaan voor dringende vragen... die allesbehalve dringend zijn. Vandaag start een sensibiliseringscampagne voor het groot publiek in de apotheken en op www.apotheek.be waar U altijd terecht kan om de apotheken van wacht te vinden.

Download hier de PDF van de persbericht

Een doeltreffende wachtdienst

Elke dag stapt gemiddeld 1 op de 20 Belgen een apotheek binnen; ofwel om een voorgeschreven geneesmiddel te halen, ofwel om advies te vragen over gezondheid en zelfzorggeneesmiddelen of andere gezondheidsproducten. Deze laagdrempelige eerstelijnszorg van de apotheker is voor iedereen toegankelijk. Dankzij een doeltreffende wachtdienst is de toegang tot geneesmiddelen permanent verzekerd. Er is altijd een apotheek open in de buurt, 24 uur op 24, 7 dagen op 7.

Apotheek van wacht ≠ open om eender wat te kopen

De wachtdienst is bedoeld om de beschikbaarheid van geneesmiddelen en de continuïteit van de zorg te garanderen. De apothekers verzekeren deze dienst met een beurtrol, bovenop de normale openingsuren. Ze hebben geen rustperiode na hun wachtdienst, zoals dat bij andere beroepen het geval is. De apothekers van wacht zijn bereid om 's nachts te voorzien in elke dringende behoefte aan geneesmiddelen, maar dit wil niet zeggen dat de deur van de apotheek wijd open staat om er eender wat te gaan halen.

De apotheker van wacht heeft zijn nachtrust nodig

Om 3 uur 's nachts wakker gebeld worden voor een zwangerschapstest... is maar één van de vele voorbeelden van een zogenaamd 'dringende' vraag waarmee apothekers tijdens hun wachtdienst te maken krijgen. Zoals blijkt uit de enquête die APB deze zomer uitvoerde bij zijn leden, maken te veel mensen, uit onwetendheid of gemakzucht, misbruik van deze dienst om aan night shopping te doen. Hoewel 'dringend' natuurlijk subjectief is en dus van persoon tot persoon kan verschillen, is er geen enkele gerechtvaardigde reden om een apotheker in het holst van de nacht wakker te maken voor een nachtcrème, of een ontwormingsmiddel voor de hond, of om een griepvaccin te reserveren, of de reisapotheek aan te vullen, of een geneesmiddel te halen met een voorschrift dat al van vorige week dateert.

Wie wachtdienst zegt, zegt wachthonorarium

Net als de andere zorgverstrekkers mag de apotheker een wachthonorarium aanrekenen voor elke prestatie die verricht wordt buiten de normale openingsuren, alsook op zon- en feestdagen. Uit de enquête van APB blijkt dat veel mensen hier niet van op de hoogte zijn. Wat zijn de regels ter zake?

  • Komt de patiënt buiten de normale openingsuren (vanaf 19.00 uur 's avonds tot 8.00 uur 's morgens) of op een zondag of feestdag om een voorgeschreven, terugbetaald geneesmiddel - waarvoor de arts of de apotheker de term 'dringend' op het voorschrift vermeldt – dan neemt het RIZIV het wachthonorarium van € 5,11 voor haar rekening.
  • In alle andere gevallen (niet-dringend voorschrift, niet-terugbetaalde geneesmiddelen, andere producten,...) is het wachthonorarium ten laste van de patiënt en staat het de apotheker vrij om de hoogte van dit bedrag zelf te kiezen op voorwaarde dat het 'redelijk' is en goed zichtbaar wordt aangeduid.

De wachtdienst komt tegemoet aan 'dringende' noden. Voor wat niet echt dringend is, gaat u best tijdens de normale openingsuren naar de apotheek. Dan hoeft u geen bijkomend wachthonorarium te betalen. Deze boodschap wordt tevens overgenomen op de publiekswebsite www.apotheek.be. U vindt hier ook aanvullende informatie over het goed gebruik van een aantal – tijdens de wachtdienst veelgevraagde - producten (zoals een zwangerschapstest of de morning-afterpil) die zelden dringend noodzakelijk zijn. In de apotheek ten slotte wordt de boodschap van deze campagne in de verf gezet aan de hand van de door apothekers zelf geselecteerde affiches.


Eén boodschap, vijf beelden

 

'De apotheek van wacht is geen nachtwinkel'. Om deze boodschap te versterken in de apotheek, werden 5 affiches ontworpen en ter stemming voorgelegd aan de apothekers die lid zijn van APB.

De 2 affiches met het hoogste aantal stemmen werden gedrukt en aan de apothekers bezorgd, al mogen ze natuurlijk ook de andere affiches gebruiken...


   

Verschillende formaat te downloaden 

op onze pagina campagnemateriaal

Het nachtleven van de Belgen

Meer dan 1.400 zelfstandige apothekers hebben de enquête van APB beantwoord. Deze bevraging belicht vooral het nachtelijk apotheekbezoek, vaak om de meest ongerijmde reden. Sommige (vaak) voorkomende vragen zijn weliswaar niet (noodzakelijk) gerechtvaardigd, maar lijken nog begrijpelijk (Viagra®, voorbehoedsmiddelen, morning-afterpil, babymelk, fopspenen, slaapmiddelen, pijnstillers, neussprays, hoestsiropen, ...), andere vragen echter grenzen aan het surrealisme of getuigen van een schromelijk gebrek aan respect voor de apotheker: paraffineolie voor geconstipeerde vissen, vermageringspillen, ijzersulfaat 'tegen wormen', ammoniak, een vlooienmiddel voor reptielen, een injectiespuit om orchideeën te besproeien, een sportbeha, pampers voor honden, enz.

Er zijn drie vaak voorkomende scenario's die apothekers van wacht de muren doen oplopen:

  • In het holst van de nacht moeten opstaan voor mensen die hun reisapotheek willen aanvullen, omdat ze bij het ochtendgloren op vakantie vertrekken.
  • 's Nachts uit bed moeten voor een 'dringend' geneesmiddel, terwijl het voorschrift al verscheidene dagen, weken of zelfs maanden oud is.
  • Wakker gebeld worden door nachtbrakers die uiteindelijk afzien van hun 'dringende' aankoop omdat de apotheker een 'wachttaks' aanrekent.

Nuttige informatie

Voor alle bijkomende informatie of voor een interview over deze campagne kan u rechtstreeks contact opnemen met de woordvoerders van APB:


 

Zie ook

  • Meer dan 1 op de 20 Belgen wordt begeleid door een huisapotheker

    Aan de hand van getuigenissen van patiënten en zorgverstrekkers belicht een nieuwe informatiecampagne de voordelen van die kosteloze dienst die in alle apotheken van het land wordt aangeboden.

    Lees meer

  • Griep en pneumokokken: de Belgische apothekers gaan risicopersonen sensibiliseren

    Griep- en pneumokokkeninfecties zijn ernstige aandoeningen waartegen vaccinatie een efficiënte bescherming biedt. Dit najaar gaan de Belgische apothekers risicopersonen opnieuw sensibiliseren.

    Lees meer

  • Huisapotheker: voor een betere opvolging van chronische patiënten

    Sinds 1 oktober kunnen patiënten met een chronische aandoening een huisapotheker kiezen. Die zal hen proactief begeleiden bij hun medicatiegebruik door hen persoonlijk advies te geven en een schema bij te houden van alle medicatie die ze gebruiken...

    Lees meer