Brussel, 08 september 2015 – Zorgverstrekkers zijn steeds meer aangewezen op het delen en uitwisselen van digitale gegevens. Nu het aanbod van het dienstenplatform MyCareNet uitbreidt, en het elektronisch voorschrift stilaan ingang vindt, is het kwestie van alert te zijn voor de risico's die ontstaan als de technische platforms, die de digitale informatie-uitwisseling mogelijk maken, (tijdelijk) niet beschikbaar zijn.
Anticiperen op toekomstige ontwikkelingen
Als gezondheidswerkers volledig afhankelijk worden van de digitale informatiestromen, dan zou een langdurige onderbreking – zoals afgelopen maandag na een verijdelde cyberaanval op het eHealth-platform - rampzalige gevolgen kunnen hebben voor de patiënt. In een scenario waarin handgeschreven voorschriften volledig hebben plaats gemaakt voor elektronische voorschriften, zouden de apothekers bijvoorbeeld niet meer in staat zijn om een voorgeschreven geneesmiddel af te leveren aan de patiënt.
Volle prijs in de apotheek en probleem voor MAF-begunstigden
Voor de apotheeksector is het cruciaal dat de platforms voor elektronische datatransmissie goed functioneren. Als MyCareNet
bijvoorbeeld niet beschikbaar is, dan is het voor een apotheker
onmogelijk om de verzekerbaarheidsgegevens van patiënten te raadplegen.
In dat geval zullen patiënten de volle prijs moeten betalen voor hun
(terugbetaalbare) geneesmiddelen en zal de apotheker hen een formulier
meegeven om zich door hun ziekenfonds te laten terugbetalen.
In
de apotheek worden de problemen al gauw onbeheersbaar als de
onbeschikbaarheid langere tijd blijft duren. De situatie is vooral
problematisch voor de financieel meest kwetsbare groep. Want om te weten
of een patiënt het uitgavenplafond van de 'Maximumfactuur' (MAF) al dan
niet bereikt heeft – en dus geen remgeld meer moet betalen voor zijn
geneesmiddelen – is de apotheker eveneens afhankelijk van informatie via
MyCareNet.
Gezocht: structurele oplossingen
Geen
enkel datatransmissie-systeem is onfeilbaar. Daarom roept APB de
overheid en alle betrokken partijen op om samen na te denken over
structurele oplossingen die het risico op 'onderbrekingen' zo veel
mogelijk beperken en die de apothekers in staat stelt om in goede
omstandigheden voor de patiënt te zorgen. Want ook het Gedeeld Farmaceutisch Dossier, dat een optimale farmaceutische zorg toelaat, kan enkel geraadpleegd worden via het eHealth-platform.
Meer informatie?
Voor bijkomende informatie kunt u de woordvoerders van APB contacteren: